جدول و نمودار| آیا کاهش ارزش پول ملی به صادرات کمک کرده؟

جدول و نمودار| آیا کاهش ارزش پول ملی به صادرات کمک کرده؟
شناسه خبـر : ۱۳۸۸۷۸ یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

برخی متخصصان اقتصاد، استدلال می‌کنند همانطور که بسیاری از دولت‌ها، ازجمله چین، با پایین نگاه داشتن ارزش پول ملی خود، به صادرات کمک می‌کنند، دولت ایران نیز باید با آزادکردن نرخ دلار، به ارتقاء صادرات کمک کند.

موج خبر؛ پرونده "باجِ باجه"؛ بخش 183

دعوای دامنه‌داری بین اقتصاددان‌ها و متخصصان مالیه وجود دارد. برخی معتقدند افزایش نرخ برابری دلار به ریال، برای صادرات مفید است، و برخی معتقدند این افزایش نرخ از کانال برهم ریختن شرایط داخلی اقتصاد، به ضرر تولید و صادرات عمل می‌کند. افرادی که به مفید بودن کاهش ارزش ریال اعتقاد دارند، یوآن چین را در جنگ ارزی با آمریکا مثال می‌زنند، و معتقدند همانطور که چین، یوآن را به‌صورت مصنوعی و به‌نفع صادراتش، ضعیف نگاه می‌دارد، ما نیز باید نسبت به افزایش نرخ دلار خشنود باشیم. طرف مقابل اما ماستدلال می‌کند که افزایش صادرات، در شرایط اقتصاد ایران، ابتدائاً نیازمند بازگشت آرامش و اطمینان به اقتصاد و ارتقاء شاخص‌های سرمایه‌گذاری و تولید است. برای حل این معما، آمارهای رسمی ماهانۀ صادرات و واردات طی حدود سه سال گذشته (بین خرداد 1400 تا بهمن 1402) ذیلاً احصا و بررسی شده است.

بیشتر بخوانید

تقریظ حسن سبحانی بر کتاب «جعبه‌سیاه تضعیف ریال»
تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
"فد" چگونه مردم آمریکا را به بند کشید؟ روایت نمایندۀ کنگره

همانگونه که در نمودار می‌بینیم طی این مدت نرخ دلار در اصطلاحاً بازار آزاد (خط خاکستری و با ارقام شاخص سمت چپ) حدود دو برابر شده و از 27هزار به حدود 56هزار تومان رسیده است. اما نه افزایش وزنی و نه افزایش دلاری صادرات، گرچه مقادیری بهبود یافته، اما ابداً جهشی همتراز یا شبیه نرخ دلار را تجربه نکرده است. این موضوع به‌وضوح در نمودار مشهود است.

 

درعین‌حال جدول آنالیز حساسیت و بستگی واردات و صادرات (وزنی و دلاری) به تغییرات دلار آزاد را نیز در جدول زیر مشاهده می‌فرمایید. توضیح اینکه هرچه این رقم از صفر به یک نزدیکتر شود، همبستگی بین دو شاخص بیشتر خواهد بود. جدول زیر گویای این است که تقریباً هیچ همبستگی معناداری میان افزایش نرخ ارز و میزان صادرات و واردات مشاهده نمی‌شود. به زبان ساده، افزایش نرخ ارز هیچ اثر معناداری بر بهبود تجارت خارجی ایران نشان نمی‌دهد.

 

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir